Uppgift 2

Kundbemötande/Säljsamtal

Eftersom jag har min praktik i en livsmedelsbutik blir det inga direkta säljsamtal, kundbemötandet är dock viktigt. Det gäller att alltid hälsa på kunden, vara vänlig, hjälpsam och ödmjuk samt informera kunden om nya varor. (Kunden är alltid i fokus)
Skickas offerter/anbud till kunder?

Nej
Redogör för alla dokument som skickas och tas emot.

Med alla varuleveranser kommer följesedlar som måste gås igenom och prickas av så att allt stämmer. Sedan kommer fakturor på varorna. Alla dokument ska sparas i 10 år, de arkiveras i pärmar på vinden.
Hur hanterar företaget reklamationer?

Den reklamerade varan slås in i datorsystemet. Om möjligt ersätts kunden direkt med samma typ av vara.
Ersätts en defekt vara med en ny, lagas den, ges prisavdrag eller brukar kunden häva köpet?

Varan ersätts. Om kunden dock inte vill ha varan ges prisavdrag.
Hur marknadsför sig företaget?

ICA har TV-reklamer, ICA Nära Timmele skickar ut ett eget reklamblad som direktreklam samt KSM (Kundspecifik marknadsföring), skickas med rabattkuponger till kunder som handlat för över 800 kr.
Annonsering var?

Ibland annonserar de i Ulricehamns Tidning.
Skyltning, hur ofta skyltas det om?

Omskyltning sker en gång i veckan både i och utanför butiken.
Kundbesök

Görs inga.
Reklam på andra sätt/ställen?

Sponsring för lokala idrottsföreningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0